De 5 meest gestelde helpdesk-vragen beantwoord

Ondanks dat we proberen om JouwWeb zo gemakkelijk mogelijk in gebruik te maken, krijgen we in de helpdesk veel vragen over onze applicatie. Wellicht loop je zelf ook met enkele van deze vragen rond. Vandaar dat in dit artikel de vijf meest gestelde helpdesk-vragen beantwoord zullen worden.

 

1. Waarom staan mijn producten nog niet in mijn webshop?

Je hebt producten toegevoegd aan je webshop, maar ze staan nog niet op je pagina. Hoe kan dat? Dit komt omdat je met JouwWeb zelf je producten kunt positioneren op je website. Je kunt zelf kiezen waar en op welke pagina je de producten wilt hebben. Vandaar dat je eerst de producten naar je pagina's dient te slepen, voordat deze zichtbaar zijn.

 

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de webshop. Het is mogelijk om ervoor te kiezen om een pagina te maken die je bijvoorbeeld webshop noemt, waar al je producten geplaatst worden. Wanneer je veel producten hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om verschillende pagina's per onderwerp in te delen om hier je producten op te plaatsten. 

 

Je kunt kiezen of je individuele producten op je pagina's wilt, of een product galerij. Deze kun je dan ook vanaf je editor naar de juiste pagina slepen. 

 

webshop1.jpg

Voorbeeld: Individueel geplaatste producten in een webshop

webshop2.jpg

Voorbeeld: Een productgalerij geplaatst in een webshop

2. Kunnen bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief?

Als je een bedrijf hebt is het fijn om je klanten op de hoogte te houden van acties en eventuele veranderingen in je bedrijf. Vaak wordt hier een nieuwsbrief per mail voor gebruikt, waar klanten zich voor kunnen inschrijven. Er wordt ons dan ook vaak gevraagd of er een tool is om dit mogelijk te maken. 

 

news-97862_960_720-1.png

We hebben geen tool waarmee een aanmelding direct gelinkt kan worden aan een mailbox. Wat we meestal adviseren is het formulier element te gebruiken. Hiermee kunnen bezoekers een aanvraag doen om zich aan te melden. Vervolgens kun je deze zelf toevoegen aan je mailbestand. Ook zou je een button kunnen gebruiken die verwijst naar een pagina met het formulier element.

 

3. Waarom is mijn website nog niet zichtbaar op Google?

Het duurt altijd enkele weken voordat een website gevonden wordt op Google, geduld is hierin erg belangrijk. Er zijn immers miljoenen websites, die allen graag hoog op Google komen te staan. Vandaar dat je website niet binnen enkele dagen bovenin de zoekresultaten van zoekmachines komt. We hebben een artikel waarin verschillende stappen staan omschreven, die ervoor zullen zorgen dat je sneller gevonden zult worden via zoekmachines, neem deze dan ook grondig door voor een optimaal resultaat.

 

Er zijn nog enkele trucs zaken die je zelf kunt doen om je vindbaarheid te verbeteren. In een eerdere blog zijn aanvullende tips gegeven over hoe je ervoor kunt zorgen dat je website beter vindbaar wordt. 

google-2.png

4. Kan ik de achtergrond of het lettertype van mijn website wijzigen?

We krijgen vaak vragen met betrekking tot de opmaak van de website: achtergronden, lettertypes en dergelijke. 

 

Zo komt het regelmatig voor dat we de vraag krijgen of het mogelijk is om foto's op de achtergrond van de website te plaatsen. Vroeger hadden we deze optie, echter bleek dat veel gebruikers hier een onduidelijke en onoverzichtelijke website van kregen. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt om deze optie te verwijderen. Het is dus niet mogelijk om een foto op de achtergrond van je website te plaatsen. Je kunt de keuze maken uit de verschillende templates en deze wijzigen van kleur. Wat we meestal aanraden, is om afbeeldingen te gebruiken in je banner of op de pagina's. Op deze manier kun je toch de afbeeldingen laten zien die je wilt gebruiken, zonder dat deze de teksten op je website onduidelijk kunnen maken.

 

Ook wordt ons vaak gevraagd of het mogelijk is om verschillende lettertypes in de teksten te gebruiken. Zoals het bovenstaande voorbeeld van de foto's op de achtergrond, is het ook niet mogelijk om verschillende lettertypes te gebruiken. De reden hiervan is omdat één lettertype voor je website er professioneler uitziet. Vandaar dat je bij het design slechts één lettertype kan kiezen. Je kunt in het tekst element wel de grootte en kleur wijzigen. We raden aan om zoveel mogelijk één opmaak aan te houden, om zo je teksten zo duidelijk mogelijk te maken. Wel kun je gebruik maken van de koppen om zo verschillende zaken duidelijk van elkaar te kunnen onderscheiden. Nog een voordeel van het gebruik van koppen is dat Google dit oppikt en je zo sneller vindbaar zult worden in zoekmachines.

 

5. Hoe kan ik mijn website er moderner laten uitzien?

Wanneer klanten al jaren een website bij JouwWeb hebben, kan deze er af en toe verouderd uitzien omdat er weinig aan veranderd is door de jaren heen. Ook in websites maken zijn trends, vandaar dat websites ook ouderwets kunnen worden net als andere producten. Daarom kunnen we enkele tips geven om je website af en toe te updaten, zodat deze met de tijd meegaat. 

 

We blijven altijd nieuwe templates toevoegen en verouderde templates verwijderen. Het kan dan ook verfrissend zijn voor je website om af en toe van design te wisselen. Via de design pagina kun je een design bekijken, zonder hier meteen aan vast te zitten. Je hoeft deze namelijk niet op te slaan. Je kunt teruggaan naar je oude design als het je niet bevalt, dus zolang je het nieuwe design niet opslaat kun je deze vrijblijvend bekijken.

 

 Bekijk hier de nieuwste designs die we onlangs hebben geïntroduceerd:

1.jpg
2.jpg
33.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Daarnaast is het belangrijk dat je een goede structuur in je website hebt. Met een duidelijke structuur en mooie overgangen van tekst en afbeeldingen zorg je ook voor een modernere uitstraling van je website. In een eerdere post kun je lezen hoe je een goede structuur kunt aanbrengen in je website. 

 

Om voorbeelden te zien van websites die wij er modern vinden uitzien kun je www.jouwweb.nl/overzicht bekijken. Deze websites zijn allen met onze applicatie gemaakt, hier krijg je dus een goed idee van de mogelijkheden met onze applicatie.

 

 

 

update.png

Dit waren de vijf meest gestelde vragen aan de helpdesk. Hopelijk heb je iets aan de antwoorden gehad en kun je aan de slag met je website. Voor verdere vragen verwijzen we je graag naar onze help sectie. Mocht je na het bestuderen hiervan alsnog vragen hebben kun je te allen tijde contact opnemen door een reactie achter te laten of door een mail te sturen naar support@jouwweb.nl

 

 Geschreven door: Loes Cortenbach - Stagiaire online marketing en communicatie


Reactie plaatsen

Reacties

Irene van Olden
4 maanden geleden

Ik vind het nog steeds jammer dat als je een website hebt met heel veel pagina's dat het slepen met die pagina's naar de juiste locaties zo ontzettend veel gedoe is, omdat deze standaard onderin wordt geplaatst. Bij enkele andere aanbieders kun je gewoon op de juiste locatie de pagina gelijk aanmaken zonder gesleep. Maar ja die hebben dan weer andere dingen niet die jullie wel hebben. Hoop toch dat daar nog eens een oplossing voor komt.